W ramach projektu MaterialLoop Audi testuje, jak można wykorzystać jeszcze więcej recyklingowanych materiałów ze starych samochodów w produkcji nowych pojazdów. Idea: efektywna koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym bez uszczerbku dla jakości.
Recykling szkła: szyby samochodowe, których nie można już naprawić, są sortowane i rozdrabniane. Po stopieniu uzyskanego w ten sposób granulatu szklanego wytwarzane jest płaskie szkło wykorzystywane przy produkcji Audi Q4 e-tron.
Recykling szkła: szyby samochodowe, których nie można już naprawić, są sortowane i rozdrabniane. Po stopieniu uzyskanego w ten sposób granulatu szklanego wytwarzane jest płaskie szkło wykorzystywane przy produkcji Audi Q4 e-tron.
Gospodarka o obiegu zamkniętym to jeden z najważniejszych tematów naszych czasów. Ma ona stopniowo zastąpić tradycyjny, liniowy model gospodarki, który opiera się na łatwej dostępności surowców i niskich kosztach energii. Audi chce wspierać i rozwijać koncepcję circular economy, aby możliwie jak najdłużej zachować wartość produktów i materiałów.
Świadome wzięcie odpowiedzialności za środowisko w ramach dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym zaczyna się od zapewnienia trwałości i możliwości naprawy pojazdów. Maksymalny recykling jest dopiero ostatnim krokiem. Gdy samochód osiągnie koniec swojego cyklu życia, zastosowane w nim surowce powinny w możliwie jak największym stopniu powrócić do procesu produkcji. Dotychczas tylko niewiele materiałów wykorzystywanych przy produkcji nowych samochodów pochodziło ze starych pojazdów. Na przykład stal z procesu recyklingu aut kończy na ogół jako stal konstrukcyjna. Audi chce to zmienić, by w przyszłości materiały pochodzące z wycofanych z eksploatacji pojazdów wracały do produkcji nowych samochodów, unikając przy tym downcyclingu, czyli utraty jakości materiałów w wyniku procesu ich przetworzenia.
Po demontażu, we współpracy z firmami partnerskimi, pozostałe karoserie zostały rozdrobnione i posortowane na grupy materiałowe: stal, aluminium, plastik i szkło.
Po demontażu, we współpracy z firmami partnerskimi, pozostałe karoserie zostały rozdrobnione i posortowane na grupy materiałowe: stal, aluminium, plastik i szkło.
Projekt MaterialLoop został powołany do życia w październiku 2022 roku. Oprócz Audi uczestniczy w nim 15 partnerów reprezentujących przemysł i ośrodki badawcze. W kwietniu 2023 zakończono testowanie idei maksymalnego odzysku materiałów w 100 pojazdach. Uczestnicy projektu starają się odpowiedzieć na pytanie, które materiały kryją w sobie dalszy potencjał, jakie nowe procedury techniczne muszą zostać opracowane i jakie działania racjonalne pod względem ekonomicznym i ekologicznym można wprowadzić w życie już dzisiaj. Celem jest zamknięcie wewnątrz przemysłu motoryzacyjnego obiegu większej ilości materiałów, takich jak stal, aluminium, tworzywo sztuczne czy szkło, i danie im drugiego życia. Już dzisiaj, choć projekt MaterialLoop jeszcze trwa, pierwsze materiały wracają do produkcji samochodów. Na przykład większość stali z recyklingu w ramach projektu może być wykorzystywana przy produkcji nowych modeli – Audi chce jej użyć do produkcji nawet 15 tysięcy wewnętrznych elementów drzwi w modelach serii Audi A4.
W zakresie ponownego wykorzystania plastiku i szkła uczestnicy projektu poszli jeszcze o krok dalej, a klienci mogą dosłownie dotknąć rezultatów: granulat szklany pozyskany z nienadających się już do naprawy szyb samochodowych jest topiony, przerabiany na nowe szkło i stosowany w produkcji Audi Q4 e-tron. Zamek pasa bezpieczeństwa nowego Audi Q8 e-tron* wykonany jest z mieszanych odpadów tworzywa sztucznego z produkcji aut. Zarówno tutaj, jak i w każdym innym przypadku zasada jest jedna: zastosowanie materiałów z recyklingu nie może mieć absolutnie żadnego negatywnego wpływu na jakość.
Na podstawie wyników uzyskanych w projekcie MaterialLoop zamknięte obiegi materiałów mają być wprowadzane w branży motoryzacyjnej wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ma sens ekonomiczny i ekologiczny. Projekt jest częścią strategii Audi odnoszącej się do gospodarki o obiegu zamkniętym i dostarcza cennej wiedzy o możliwości wprowadzenia materiałów do powtórnego obiegu.
Recykling plastiku: części z tworzywa sztucznego, które nie podlegają już naprawie, są rozdrabniane. Uzyskany w ten sposób granulat jest stosowany do osłon zamków pasów bezpieczeństwa w Audi Q8 e-tron*.
Recykling plastiku: części z tworzywa sztucznego, które nie podlegają już naprawie, są rozdrabniane. Uzyskany w ten sposób granulat jest stosowany do osłon zamków pasów bezpieczeństwa w Audi Q8 e-tron*.