Acquire
Bezproblemowy ekosystem do ładowania > Technologia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Bezproblemowy ekosystem do ładowania

Dobrze rozwinięta infrastruktura do ładowania oraz połączenie z nią samochodu są jednym z najważniejszych czynników wspierających rozwój elektromobilności. Giovanni Palazzo, szef działu Ładowania i Energii w Volkswagen Group przedstawia plany dotyczące przyszłości inteligentnych rozwiązań związanych z energią i korzyści, jakie przyniosą one klientom.

Tekst: Bernd Zerelles –Zdjęcia: Elli, AUDI AG Czas czytania: 5 min

Zdjęcie portretowe Giovanniego Palazzo.

Giovanni, od pierwszego lipca jesteś odpowiedzialny za globalny pion Ładowania i Energii koncernu Volkswagen, do którego należy także marka Elli. Czym konkretnie zajmuje się ten dział?
Rozwijamy rozwiązania dla ładowania, aby wspierać rozwój elektromobilności i tym samym wnieść swój wkład w dekarbonizację społeczeństwa. Konkretnie: łączymy w Elli dla koncernu Volkswagen wszystkie produkty, rozwiązania softwarowe i usługi związane z ładowaniem samochodów elektrycznych zarówno w domu, jak i w trasie czy w miejscu pracy. Dbamy o to, aby ładowanie było łatwiejsze i wygodniejsze niż tankowanie.
W perspektywie najbliższych lat dla koncernu Volkswagen ważne są dwa cele: rozbudowa publicznej sieci szybkiego ładowania na całym świecie i włączenie ładowania samochodów w ekosystem energetyczny. W tym zakresie mamy bardzo dobrą pozycję w Ameryce Północnej z marką EA (Electrify America), w Chinach z CAMS (Charging As Mobility Service) i w Europie z Elli.

Producenci samochodów, którzy budują pojazdy z silnikami spalinowymi, dotychczas nie wpadli jeszcze na pomysł, aby prowadzić sieć stacji benzynowych. Dlaczego w przypadku elektromobilności jest inaczej, dlaczego koncerny motoryzacyjne stają się także dostawcami energii elektrycznej?
Na tym polega atrakcyjność elektromobilności: połączenie takich elementów, jak samochód, stacja ładowania, oprogramowanie i usługi jest o wiele ściślejsze niż przy pojazdach spalinowych. Daje nam to szansę, aby opracować nowe koncepcje, być innowacyjnym i elastycznym. Audi elektryfikuje swoją paletę modeli, a Elli oferuje dopasowane do tego produkty i usługi związane z energią. To wyjątkowa zmiana, prawdziwy przełom w systemie.
Jesteśmy w stanie wspierać różne standardy techniczne i modele biznesowe, które marki koncernu Volkswagen oferują swoim klientom obecnie i chcą oferować w przyszłości. Trzeba wyraźnie popchnąć elektromobilność do przodu, a Elli może w tym bardzo pomóc.

Połączenie samochodu, stacji ładowania, oprogramowania i usług w jeden ekosystem decyduje o atrakcyjności elektromobilności.

Giovanni Palazzo

Karta ładowania Audi.

Należąca do Volkswagen Group marka Elli to największy Mobility Service Provider w Europie. Zapowiadasz „nowy kierunek strategiczny, nowe modele biznesowe i ściślejszą współpracę w tej dziedzinie oraz kooperację z markami koncernu Volkswagen”. Co to oznacza dla Audi?
Zanim w lipcu objąłem nowe stanowisko, spędziłem pięć lat w Stanach Zjednoczonych. Tam miałem przyjemność jeździć Audi e-tron, a tym samym możliwość, by jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby klientów Audi związane z ładowaniem samochodu elektrycznego. Dokładnie o to chodzi: głębokie zrozumienie marek, produktów, wymagań i klientów prowadzi do powstawania lepszych produktów.
Postrzegamy siebie jako niezawodnego i silnego partnera w kluczowych projektach Audi, jako wewnętrzny czynnik wspierający, który wspomaga idee działu rozwoju Audi odpowiednimi rozwiązaniami z zakresu zaopatrzenia w energię. Wdrażamy dla Audi takie rozwiązania związane z ładowaniem, jak na przykład Smart Charging dla nowego Wallbox. Rozmawiamy z zespołem Audi także o inteligentnych usługach, które będą niosły dużą wartość dla klientów. Już teraz klienci Audi mogą w aplikacji myAudi, używając filtrów, znaleźć najlepsze dla siebie punkty ładowania, na przykład w centrum miasta, lub z dużą prędkością ładowania.

W jednym z komunikatów prasowych przeczytałem, że jednym z twoich głównych celów jest rozbudowa sieci szybkiego ładowania koncernu Volkswagen. O co w tym przypadku chodzi? Grupa Volkswagen ma już udziały w przedsiębiorstwie operatora sieci szybkiego ładowania IONITY. Także Audi prowadzi już Audi charging hubs.
Jestem wielkim fanem Audi charging hubs. Sprawiają one, że ładowanie w doskonałych lokalizacjach jest przyjemnym doświadczeniem. To bez wątpienia właściwa droga. Ogólnie koncern Volkswagen ma jasny cel, aby do 2025 roku prowadzić na całym świecie około 43 tysiące stacji szybkiego ładowania. Dzisiaj działa już prawie połowa z założonej liczby.
Szczególnie EA w Ameryce Północnej i CAMS w Chinach są w tej dziedzinie pionierami. W Europie rozbudowujemy sieć szybkiego ładowania razem z partnerami. Skupiamy się przy tym na krajach, w których jest zapotrzebowanie na dobry serwis pokrywający cały obszar danego kraju. W samej Europie klienci Audi mają przez Elli dostęp do 580 tysięcy punktów ładowania. Oznacza to przyrost o ponad 55 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, a tendencja jest rosnąca.

Volkswagen chce tymczasowo magazynować energię elektryczną w zużytych akumulatorach samochodów elektrycznych w celu handlu na giełdzie energii elektrycznej. Audi idzie inną drogą i od końca 2021 roku wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe z samochodów testowych jako magazyny energii na stacjach szybkiego ładowania Audi charging hub. Które rozwiązanie jest przyszłościowe w zakresie stosowania akumulatorów, którym dano „drugie życie”?
Każdy przykład „drugiego życia” akumulatorów jest przyszłościowy. Myślimy o nowych Energy Use Cases i zarówno Volkswagen, jak i Audi, chcą tego samego: rozsądnego korzystania z zasobów, stabilizacji sieci energetycznych i globalnej dekarbonizacji.
Rozpoczęcie działalności handlowej Elli na największej europejskiej giełdzie energii EPEX SPOT jest częścią strategii energetycznej, którą rozwijamy w Elli. Z jednej strony możemy w ten sposób wnieść duży wkład w zwiększenie mocy wytwórczych energii elektrycznej, w dostęp do energii odnawialnej i w stabilizację cen prądu w Niemczech. Daje nam to możliwość zrobienia czegoś solidnego i bardzo konkretnego dla społeczeństwa i dla rozwoju zarządzania energią w Niemczech i Europie. Z drugiej strony jest to dla nas naturalnie także bardzo interesujący model biznesowy. Nawiasem mówiąc, Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który handluje na EPEX SPOT niemiecką energią elektryczną.

Oprócz rozbudowy sieci szybkiego ładowania chciałbyś, aby drugim punktem ciężkości w twojej pracy było stworzenie platformy Smart Energy. Co to jest?
Elli zmienia się z dostawcy rozwiązań do ładowania w dostawcę Smart Energy Solutions. W ramach tej działalności łączymy cały elektryczny ekosystem obejmujący samochody elektryczne, ładowarki Wallbox, sieć energetyczną, instalacje solarne i magazyny energii. Naszym celem jest zostanie największym kompleksowym dostawcą rozwiązań w zakresie energii w Europie.
Transformacji energetycznej towarzyszą duże wahania czasowe w wykorzystaniu energii odnawialnych. Dlatego akumulatory samochodów elektrycznych staną się ważne jako tymczasowe magazyny. Mogą służyć jako pewien rodzaj „powerbanków”. Chcemy, by w przyszłości klienci Audi mogli wykorzystywać  akumulatory jako wsparcie dla swoich domowych systemów energetycznych.

Robimy coś konkretnego dla rozwoju zarządzania energią w Niemczech i Europie.

Giovanni Palazzo

Zdjęcie portretowe Giovanniego Palazzo.
Centrum ładowania Audi w Norymberdze.