10 października 1983 roku do życia została powołana spółka quattro GmbH, dzisiaj znana jako Audi Sport GmbH. Przez niemal 40 lat swojego działania kształtowała sportowy wizerunek samochodów spod znaku czterech pierścieni i zapisała się złotymi zgłoskami w historii sportów motorowych. Rocznicowe obchody rozpoczęły się w weekend 18–21 maja na torze Nürburgring, na którym rozegrano słynny 24-godzinny wyścig. „Nürburgring to najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie. Jest dla nas miejscem magicznym i dlatego doskonale nadaje się do rozpoczęcia świętowania naszych 40. urodzin” – mówi Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH i szef Motorsportu w Audi.
Ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat, ponad 400 tytułów mistrzowskich w motorsporcie, 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysokości o ponad 300 metrów. Liczby na temat działalności Audi Sport GmbH i Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także „Zielonym Piekłem”, są imponujące.
Wyjątkowo wymagający tor leżący w regionie Eifel to jednak nie tylko miejsce, w którym weryfikowane są możliwości samochodów Audi w wyścigach. Testowane są tu również pojazdy produkcyjne Audi Sport GmbH, a każdy nowy model R i RS pokonuje w fazie rozwoju na Nürburgring kilka tysięcy kilometrów.
W trakcie rozpoczętych w maju obchodów rocznicowych zgromadzeni tam kibice mogli podziwiać różne modele Audi – były to między innymi Audi R8 oraz RS 4 Avant pierwszej generacji, najnowsze R8 GT i RS 4 Avant z pakietem Competition. Wyjątkowe było także spotkanie z w pełni elektrycznym Audi S1 Hoonitron, w którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na tym oczywiście nie koniec.
14 czerwca została otwarta jubileuszowa wystawa w siedzibie Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Prezentowany jest na niej niemal pełen przekrój historii spółki: od pierwszego pojazdu – stworzonego jeszcze przez spółkę pod starą nazwą, quattro GmbH – po najnowsze modele. 14 października wystartuje natomiast rocznicowy rajd dla fanów marki. Jego metą będzie Audi Forum Neckarsulm. Tego dnia na wystawie specjalnej zostaną zaprezentowane wyjątkowe eksponaty, na co dzień niedostępne dla zwiedzających.
Przyszłość Audi Sport GmbH jest rzecz jasna w pełni elektryczna. Podkreśla to między innymi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego i przewodniczący Rady Doradczej Audi Sport GmbH. W 2022 roku 10 042 samochody – około 25% dostarczonych do klientów w tym okresie – były modelami z rodziny e-tron GT. Audi Sport GmbH oczywiście jest kluczową spółką w kontekście elektryfikacji marki Audi w sportach motorowych. W 2021 roku powstało innowacyjne RS Q e-tron, przygotowane na Rajd Dakar. W 2026 roku Audi dołączy do rywalizacji w Formule 1, a na tę decyzję wpływ miało między innymi stawianie na większą elektryfikację tych zawodów.
„Audi Sport GmbH może z podniesionym czołem spoglądać wstecz na 40 ekscytujących i bardzo udanych lat. Było to i jest możliwe tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi zespołu” – mówi Rolf Michl. „Dla nas jedno jest pewne: obieranie nowych, nietypowych ścieżek i dalszy ciągły rozwój niezmiennie będą charakteryzować Audi Sport GmbH”.