Termin e-tron odnosi się do wszystkich samochodów Audi, które mają w pełni elektryczny napęd. Z kolei modele hybrydowe typu plug-in mają oznaczenie TFSI e – to informacja o dwóch napędach, które oferują. Napęd elektryczny z kompaktowym akumulatorem jest wykorzystywany podczas krótkich przejazdów, a silnik spalinowy służy do pokonywania dłuższych dystansów.
Samochody hybrydowe łączą dwie technologie napędu: silnik elektryczny oraz silnik spalinowy. Napęd elektryczny może służyć do pokonywania krótkich dystansów lub wspomagania silnika spalinowego dodatkową mocą.
Obecnie jednym z najpopularniejszych rodzajów pojazdów hybrydowych są hybrydy typu plug-in. Termin ten pochodzi od angielskiego Plug-in Hybrid Electric Vehicle – w skrócie PHEV. Bateria napędu elektrycznego może być ładowana na stacji lub z domowego gniazdka.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e:
zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,5–1,2 l/100 km,
zużycie energii w cyklu mieszanym: 19,8–18,7 kWh/100 km,
emisja CO₂: 35–29 g/km.
Hybrydy typu plug-in to równowaga między dwoma rodzajami napędów. Celem rozwoju technologii PHEV jest wysoka użyteczność na co dzień i proste ładowanie, które umożliwia jazdę z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Inteligentne zarządzanie napędem decyduje, kiedy uruchomiony zostaje wyłącznie napęd elektryczny, kiedy jechać z wyłączonym silnikiem spalinowym i kiedy silnik spalinowy jest włączony. Za pomocą różnych czujników pojazd steruje interakcją między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym.
Modele Audi PHEV osiągają moc do 7,4 kW, co oznacza, że można je naładować w czasie około 2,5 godziny z wykorzystaniem gniazda przemysłowego. Baterie zostały umieszczone w bagażniku tak, by zajmowały jak najmniej miejsca. Dzięki temu każda hybryda Audi typu plug-in oferuje wysoką użyteczność na co dzień.
Dowiedz się więcej o ładowaniu w domu i na trasie.
Audi łączy turbodoładowany silnik benzynowy (TFSI) z silnikiem elektrycznym i akumulatorem litowo-jonowym zamontowanym pod podłogą bagażnika. W większości modeli silnik elektryczny hybrydowego układu napędowego jest zintegrowany ze skrzynią biegów.
Moduł hybrydowy składa się z silnika elektrycznego i odłączanego sprzęgła, które łączy silnik TFSI z układem napędowym.
We wszystkich hybrydach plug-in moc jest przenoszona na cztery koła – aby zapewnić dobrą przyczepność nawet w złych warunkach drogowych i pogodowych oraz zwinność podczas sportowej jazdy.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e:
zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,5–1,2 l/100 km,
zużycie energii w cyklu mieszanym: 19,8–18,7 kWh/100 km,
emisja CO₂: 35–29 g/km.
Energię samochodom z napędem elektrycznym zapewnia system akumulatorów z ogniwami litowo-jonowymi chłodzonymi cieczą, który znajduje się pod podłogą bagażnika. Bateria przechowuje do 14,1 kWh.
Pełne naładowanie baterii zainstalowanej w większości hybryd typu plug-in Audi zajmuje około 2,5 godziny (po podłączeniu do gniazda przemysłowego; w przypadku ładowania z domowego gniazda pełne naładowanie następuje po czasie około 6,5 godziny).
Audi oferuje gwarancję na akumulatory wysokonapięciowe w nowych pojazdach na okres 8 lat lub 160 tys. kilometrów.
Audi A8 L 60 TFSI e:
zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 2,6–2,3 l/100 km,
zużycie energii w cyklu mieszanym: 21,3–20,6 kWh/100 km,
emisja CO₂: 60–52 g/km.
Koncepcja napędu została opracowana tak, by wiele codziennych, krótkich przejazdów można było pokonywać wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z czterech trybów: jazda czysto elektryczna (EV) oraz jazda na silniku spalinowym w celu oszczędzania baterii (Battery Hold), ładowania akumulatora w czasie jazdy (Battery Charge) lub zrównoważonej współpracy obu napędów (Hybrid).
Rekuperacja to proces odzyskiwania energii. Podczas hamowania modele Audi z napędem hybrydowym odzyskują energię w zależności od przebytej odległości i wykonywanych manewrów hamowania.
Ze względu na wybrany tryb jazdy silnik elektryczny może wspomagać silnik spalinowy podczas przyspieszania, co zapewnia dodatkową moc.