Acquire
Audi

Historia marki

Historia Audi jest nierozerwalnie związana z historią całej motoryzacji, którą ta niemiecka marka współtworzyła od samego początku. U jej korzeni stali tacy ludzie jak August Horch, jeden z pierwszych na świecie inżynierów, który poruszył świat motoryzacji. Cztery pierścienie są znakiem rozpoznawczym jednego z najstarszych producentów samochodowych w Niemczech. Symbolizują one dokonane w roku 1932 połączenie czterech do tamtej pory niezależnych producentów: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. To oni, razem z marką NSU, która przyłączyła się w roku 1969, stanowią fundament dzisiejszej spółki AUDI AG.

1899 - 1914

1899 - 1914

August Horch (1868 - 1951) zakłada w Kolonii-Ehrenfeld firmę A. Horch & Cie. Tam buduje swój pierwszy automobil, który ukończony jest na początku roku 1901. W marcu 1902 r. następuje przeniesienie przedsiębiorstwa do Reichenbach w Saksonii i dwa lata później przekształcenie w spółkę akcyjną. Łączy się to z kolejną zmianą siedziby. 10 maja 1904 r. powstaje w Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

1915 - 1929

1915 - 1929

Umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu pochodziło jeszcze z czasów pojazdów konnych, kiedy woźnica siedział po prawej stronie. Audiwerke jako pierwszy producent samochodów w Niemczech przedstawia we wrześniu 1921 r. seryjny pojazd z kierownicą po lewej stronie - Audi Typ K.
1930 - 1944

1930 - 1944

W sierpniu 1928 r. J. S. Rasmussen przejmuje pakiet większościowy spółki Audiwerke AG. W Zwickau rozpoczyna on w 1931 r. produkcję na dużą skalę niewielkiego samochodu DKW z napędem na przednie koła. Pojazd posiada drewnianą karoserię pokrytą sztuczną skórą oraz charakterystyczny dla DKW silnik dwusuwowy. Konstrukcja ta staje się podstawą dla jednego z najpopularniejszych małych samochodów lat 30-tych. Wybuch II Wojny Światowej przyniósł gwałtowny koniec tej popularności. Produkcja pojazdów cywilnych spadła prawie do zera i koncern został przestawiony na produkcję zbrojeniową. W kwietniu 1940 r. z taśm produkcyjnych zjechało ostatnie Audi. Na następny samochód tej marki trzeba było czekać aż ćwierć wieku.
1945 - 1959

1945 - 1959

Na rozkaz sowieckiej administracji wojskowej w Niemczech saksońskie fabryki Auto Union zostają w 1945 roku zdemontowane w ramach odszkodowania wojennego. Skutkiem tego cały majątek przedsiębiorstwa zostaje skonfiskowany bez żadnego odszkodowania. 17 sierpnia 1948 r. Auto Union AG, Chemnitz zostaje wykreślone z rejestru handlowego.
1960 - 1974

1960 - 1974

W 1963 roku na stoisku NSU, na salonie motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie sensacją staje się dwuosobowy pojazd z otwartą kabiną, o nazwie Wankel Spider. W tylnej części tego pojazdu terkocze jednotarczowy silnik z tłokiem obrotowym. Od początku lat 50-tych NSU oraz Felix Wankel pracują nad nową koncepcją silnika: zamiast tłoka skokowego mieszankę paliwowo-powietrzną spręża silnik z tłokiem wirującym.
1975 - 1989

1975 - 1989

W marcu 1980 r. na salonie samochodowym w Genewie olbrzymią sensację wzbudza na stoisku Audi sportowy Coupé z napędem na cztery koła. Audi quattro to pierwszy model samochodu osobowego z takim napędem. Do tamtej pory ten rodzaj napędu stosowany był jedynie w przypadku ciężarówek oraz samochodów terenowych. Rozwiązanie to było konsekwentnie stosowane w Audi quattro zapewniając mu w sporcie motorowym sukcesy na światową skalę i coraz częściej stosowane było w całej palecie modeli Audi.
1990 +

1990 +

Jesienią 1991 roku Audi przedstawia dwa przyciągające uwagę modele: Audi quattro Spyder na IAA we Frankfurcie oraz Audi Avus w ramach Tokyo Motorshow. Konsekwentne stosowanie aluminium jako materiału konstrukcyjnego karoserii tych dwóch modeli wskazuje na przyszłe stosowanie materiałów lekkich w seryjnej produkcji samochodów Audi.

Inne wydarzenia

Motocykl Wanderer 1.5 PS, 1902r.

Motocykl Wanderer 1.5 PS, 1902r.

Zakłady Wanderer zostały założone w 1885r. jako fabryka rowerów „Chemnitzer Velociped-Depot“. Do przełomu wieków stały się jednym z największych producentów rowerów w Niemczech. W 1902r. na rynek wprowadzono pierwszy motocykl Wanderer. Tym samym fabryka z Chemnitz zrobiła pierwszy krok w kierunku produkcji pojazdów mechanicznych. Pierwszy „motobicykl“ firmy Wanderer był jeszcze bardzo podobny do roweru. Aby uruchomić silnik, motocyklista musiał mocno kręcić pedałami, aż silnik zaskoczył.

Horch 18-22 PS limuzyna, 1905r.

Horch 18-22 PS limuzyna, 1905r.

Projektując swoje samochody, August Horch przede wszystkim chciał stale zwiększać użyteczność pojazdów mechanicznych w regularnym użytkowaniu. Nie chodziło mu przy tym tylko o niezawodność elementów napędowych. Na znaczeniu zyskiwała łatwość obsługi. I tak od 1905r. montował w swoich samochodach mocno ukośną kolumnę kierownicy, aby kierowca mógł siedzieć wygodnie. Natomiast czterobiegowa skrzynia zapewniała lepsze wykorzystanie momentu obrotowego silnika.

Bolid wyścigowy grand-prix Auto Union typ A, 1934r.

Bolid wyścigowy grand-prix Auto Union typ A, 1934r.

Na zlecenie Auto Union AG z siedzibą w Chemnitz, Ferdinand Porsche zaprojektował w 1933r. bolid wyścigowy grand-prix, który wyróżniał się umieszczeniem silnika za kierowcą (silnik umieszczony centralnie). W marcu 1933r., w nowo powstałym dziale samochodów wyścigowych firmy Auto Union, w fabryce Horcha w Zwickau, rozpoczęto prace nad nowym pojazdem. Już rok później Hans Stuck wyjeździł nim z prędkością ponad 265 km/h na berlińskim torze AVUS trzy rekordy świata. Po raz pierwszy samochód wziął udział w wyścigu 26 maja 1934r., właśnie na torze AVUS w Berlinie.